Вступ
Існує стара притча, про те, що на «п'ятірку» філософію знає Господь Бог, на «четвірку» (у кращому випадку!) – професійні філософи, а всі інші не можуть претендувати на бал вище «трійки». Дійсно, філософія – предмет досить складний та суперечливий, але, в той же час, саме вона ставить запитання, які хвилюють усіх без винятку людей, та вчить шукати й знаходити адекватні відповіді. Німецький філософ Мартин Гайдеггер говорив, що наук не було б, якби їм не передувала філософія, і він абсолютно правий, адже саме під філософією розуміють побудову системи знань про світ, людину та суспільство, виходячи з певних принципів та передумов.
Філософія – це безліч тем, пізнавальних схем і моделей, які характеризуються фундаментальністю або докорінністю. При цьому кожний витвір філософської думки претендує на статус культурного явища й тому заслуговує на збереження його неповторності.
На відміну від інших наук, де безперервно відбувається процес ущільнення знання, згортання теорії в закони, складних доведень у формалізовані схеми, процес відкидання старих істин новими, у філософії процес «внутрішнього зростання» йде дещо по-іншому. Поява нової філософської ідеї не перекреслює значення всіх попередніх, так само як і не забезпечує цій ідеї безперечну загальнозначущість. Тому філософія дещо подібна до мистецтва, і це додає особливих труднощів при розробці будь-якого навчального курсу з філософії. Будь-яка спроба ознайомити студентів з усією філософською проблематикою веде до побудови й поширення формальних схем, що суперечить природі і сутності філософії. Але у багатьох випадках такий підхід до вивчення філософії є виправданим і ефективним. Особливо, коли йдеться про дистанційну форму навчання, яка зумовлює значне посилення самостійної роботи студентів.
Навчальний курс філософії в опорних конспектах лекцій, що пропонується, розрахований передусім на студентів, які мають обмежені можливості в широких лекційних курсах і змушені самостійно працювати над вивченням філософії. У цій ситуації, як свідчить досвід, конче необхідний навчальний курс, який виступив би певним путівником в широкому проблемному полі філософії. Саме він має можливість передати інформацію у значно більшому об'ємі, розширити предметну основу викладання, продемонструвати структурно-логічні зв'язки вражаючого видовища філософської думки.
Знання філософії підвищує культуру мислення і спілкування, філософія сприяє інтелектуальному та творчому розвитку, ефективному веденню дискусії та опрацюванню першоджерел, посилює логічність та аргументованість мовлення та письма, розвиває здібності усного мовлення і критичного аналізу письмових текстів.
Оволодіння філософськими категоріями, принципами та ціннісними установками спирається на системний зв'язок з іншими навчальними предметами, зокрема з такими базовими, як релігієзнавство, логіка, етика, естетика, соціологія, культурологія та ін.
Мета та завдання
Метою вивчення курсу «Філософія» є:
- узагальнення вже набутих в процесі освіти знань студентів та формування на цій основі цілісної наукової картини світу та світогляду;
- ознайомлення студентів зі специфікою філософсько-світоглядного освоєння дійсності, історією виникнення і розвитку філософських ідей та концепцій, основними теоретичними проблемами філософії та її понятійно-категоріальним апаратом;
- формування культури філософського мислення, розвиток вміння аналізувати світоглядні проблеми на підставі критичного залучення масиву аргументів щодо тих чи інших філософських концепцій, явищ і процесів навколишньої дійсності;
- навчання навикам зіставлення філософських, світоглядних ідей з практикою суспільного життя.
Завдання курсу – формування у студентів певних вмінь і навичок. В результаті вивчення даного курсу вони повинні:
- знати: основні періоди розвитку історії філософії, а також парадигми, які визначили передумови виникнення та вектор розвитку філософської думки в різні часи, вчення окремих її представників, шкіл та напрямків;
- вміти: розрізняти особливості філософських вчень, аналізувати різні підходи до вирішення основних філософських проблем, критично аналізувати першоджерела, висловлюючи власну позицію зі світоглядних питань.
Автори
кафедра філософії, політології та інноваційних соціальних технологій
Синах Андрій Олександровичкандидат філософських наук, доцент