Вступ
Шановні студенти!
Ми починаємо вивчати курс "Української мови за професійним спрямуванням"
Допомагати вам в опануванні цього курсу буду я – Яременко Людмила Миколаївна – старший викладач кафедри журналістики та філології.
Сучасний випускник університету, майбутній спеціаліст, повинен не лише на високому рівні володіти фаховими знаннями й практичними навичками, а й українською мовою, вміти вільно користуватися нею, створити навколо себе висококультурне україномовне середовище. Це є запорукою особистої конкурентоспроможності та успіху у бізнесі, науці.
Студентство - наймобільніша частина українського суспільства, розуміє,що рідна мова є невід’ємним атрибутом людської самосвідомої індивідуальності, у рідній мові людина черпає наснагу та сили для самореалізації.
Студентка 1 курсу ЕліТ фак.-ту Петренко Аня написала:
Співуча мова солов’їна в нас одна.
Вона відлуння нашої душі.
І поки рідна мова ще жива,
Ти не цурайся – рідною кажи!
Згадаймо вислів французького філософа Вольтера: "Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вивчати все життя".
Набуті в школі знання, уміння і навички використаємо для підвищення рівня мовної грамотності, компетентності, виробимо навички оптимальної мовної поведінки.
Мовна компетентність студентів технічних спеціальностей набуває актуальності, бо професійне спілкування розглядаємо як естетичне явище. Треба відчути красу українського слова, навчитися використовувати його можливості.
Олесь Гончар, звертаючись до молоді, говорив: "Щоб мова тобі повністю відкрилася, маєш бути залюбленим в неї". І навів такий переконливий факт: "Навіть така сувора наука, як кібернетика, і та знайшла в українській мові свою першодомівку."
Унікальний факт – 40 років тому, далекого 1973 року, побачила світ енциклопедія кібернетики (за редакцією В.Глушкова). Вона була видрукувана саме українською мовою.
Сучасна практика професійного спілкування свідчить, що вміння виступати публічно зумовлює успіх будь-якої справи.
"Квітами красномовства був усипаний шлях до усілякої кар’єри», - сказав Антон Чехов."
Отже, щоб бути успішними, вивчаймо мову!
Мета та завдання
Зміст дисципліни "Українська мова (за професійним спрямуванням)" покликаний не лише узагальнити й систематизувати знання з української мови, набуті у школі, а й формувати мовну особистість, обізнану з культурою усного і писемного мовлення, яка вміє в повному обсязі використовувати набуті знання, уміння і навички для оптимальної мовної поведінки в професійній сфері.
Мета курсу – підвищення рівня мовної грамотності, комунікативної компетентності студентів, практичне оволодіння основами офіційно-ділового, наукового стилів української мови, вироблення навичок оптимальної мовної поведінки у професійній сфері.
Завдання:
- формувати правильне розуміння ролі державної мови у професійній діяльності;
- ознайомити з мовностилістичними особливостями наукового й офіційно-ділового стилю;
- забезпечити володіння нормами сучасної української літературної мови та дотримання вимог культури усного й писемного мовлення;
- виховати повагу до української літературної мови, до мовних традицій;
- формувати навички оперування фаховою термінологією, редагування, коригування професійних текстів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- типи мовних норм;
- мовно-стилістичні особливості наукового й офіційно-ділового стилів, їхні жанрові різновиди;
- комунікативні якості мовлення;
- жанри усного професійного мовлення;
- лексичний склад професійної лексики;
- граматичні норми професійного мовлення: морфологічні, граматичні.
вміти:
- розуміти зміст понять: мова, мовлення, функції мови і мовлення, національна мова, українська мова, сучасна українська літературна мова;
- правильно використовувати різні мовні засоби відповідно до комунікативних намірів;
- дотримуватися мовних норм (орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних) у побудові й оформленні текстів професійного спрямування; складати документи, правильно добираючи мовні засоби, що репрезентують їх специфіку;
- дотримуватися етикетних норм в усному професійному спілкуванні;
- послуговуватися лексикографічними джерелами (словниками) та іншою допоміжною довідковою літературою, необхідною для самостійного підвищення рівня мовних знань і вдосконалення мовної культури.
Автори
кафедра журналістики та філології
Ткаченко Олена Григорівнадоктор філологічних наук, професор
Сохань Олена Олексіївна
Яременко Людмила Миколаївна